A világ 14 legveszélyesebb útja, amiktől még a vér is megfagy az ereinkben

128

Mi, magyarok már egy kanyargósabb hegyi szerpentinen kocsikázva is hajlamosak vagyunk úgy érezni, hogy a világ egyik legveszélyesebb útján autózunk. Ha bele vesszük a magyar közutakon található kátyúkat, akkor persze valahol igazunk is lehet, de mint azt az alábbiakban majd Ti is láthatjátok, a világ legveszélyesebb útszakaszai nem (kizárólag) a hiányos útburkolatuk miatt váltak azzá, amik. Ennél kicsit nagyobb rizikót rejtenek magukban…

Kuoliang-alagút

Hirdetés


A Kuoliang-alagút egy 1,2 km hosszú, 4 méter széles kőből vájt alagút, mely Kuoliang falut hivatott összekötni a külvilággal. Az alagút nagy része robbanószerekkel, míg az oldalán található ,,ablakok” kizárólag kézi szerszámok segítségével készültek. Az alagút éppen akkora, hogy két autó hellyel-közzel elfér egymás mellett, ezért a sofőröknek különösen óvatosnak kell lenniük.

Maeklong vasúti piac


A vonalat rendkívül lomha tempóján (30 km/h átlagsebesség) kívül piaca teszi híressé. A vasútvonal megépítésétől – 1904-től – fogva Thaiföld egyik legnagyobb tengeri hal és herkentyű piacát szeli át. A piac neve is innen ered, leggyakrabban a vasúti vonal neve után „Maeklong vasúti piac” (Maeklong Railway Market) néven hivatkoznak rá, a helyiek „Talad Rom Hoop” névvel illetik, ez nagyjából „le az ernyőkkel piac”-ként ültethető át magyarra (Umbrella Pulldown Market).
Naponta 8 vonat halad át irányonként a piacon keresztül, ilyenkor a helyi árusok begyakorolt mozdulatokkal villámgyorsan leeresztik a napernyőket, elhordják a sínekről az árujukat és a vonat elhaladása után pillanatok alatt vissza is pakolnak mindent. A sínek mellett az árusok gyakorlatilag kicentizik a vonat űrszelvényét, a vaskerekek milliméterekre gördülnek el a friss zöldségek halmaitól.

Hirdetés

Yungas út


Az Észak-Yungas út egy 61-69 kilométeres út Bolívia Yungas megyéjében, La Paztól Coroicóig. Híres a rendkívüli veszélyességéről, ezért 1995-ben az Inter-American Development Bank a világ legveszélyesebb útjának nevezte el. Egy becslés szerint évente 200-300 ember veszti életét itt. Éppen ezért számos keresztet helyeztek az út szélére, azokon a helyeken ahol az autók a szakadékba zuhantak.

Eyre Highway


Az ausztráliai Eyre Highway-en autózó sofőröket ugyan nem veszélyeztetik leomló sziklák és szakadékok, ám semmi más sem, és épp ettől olyan veszélyes. Az út maga 1600 kilométer hosszú, és a szó szoros értelmében semmi sincs a közelében, éppen ezért a táj annyira monoton, hogy a sofőrök egyszerűen álomba szenderülnek a volánnál, melynek következtében számtalan baleset történik évről-évre.

Az ,,ördög orra” vasútvonal, Ecuador


Az ecuadori ,,ördög orra” vasútvonal az Ördögorr (Nariz del Diablo) nevű szikláról kapta a nevét, mely az óceánparti Guayaquilből a 2850 méter magasan fekvő fővárosba, Quitóba menet található. A szikla menti vasútvonalat az teszi különlegessé, hogy közvetlenül mellette egy 800 méteres szakadék található. Mindennek ellenére egy időben a turisták a vonatok tetején ülve tették meg ezt az utat, hogy még elképesztőbb élményben legyen részük, ám ezt mára már megtiltották számukra.

Pamban-híd

Hirdetés


Az indiai Pamban-híd az vele azonos nevű szigetet (Pamban-sziget) köti össze a szárazfölddel. Az teszi igazán veszélyessé, hogy a szorosban átfúvó szél olykor elképesztően erős, melynek következtében a híd már többször is leomlott és/vagy komolyabban megrongálódott a múltban. Ha hozzávesszük, hogy a szigeten élő emberek csak ezen az egy vasútvonalon keresztül tudnak be és kijutni a szigetről, bizony komoly kockázatot rejt magában.

Karakoram Highway


A Karakoram Highway egy magashegyi út, mely Kínát köti össze Pakisztánnal a Karakoram hegységen keresztül, csaknem 4700 méteres szintkülönbséggel. A Karakorum Highway a világ legmagasabban haladó, burkolattal ellátott nemzetközi útja.
A Karakoram Highway 1300 kilométer hosszan vág keresztül a Karakorumon. Ebből 806 km Pakisztánban, a maradék Kínában található. Építését 1959-ben kezdték, és csak 1986-ban fejezték be. A Pakisztán és Kína barátságát jelképező út építésébe 892 építőmunkás halt bele az építkezés 27 éve alatt, főleg földcsuszamlások miatt.

Passage du Gois


Passage du Gois egy aszfaltozott és macskaköves, körülbelül 2 és fél méter széles töltés, mely a Franciaországban található Noirmoutier szigetet köti össze Beauvoir sur Mer városkával. Az átjárót naponta kétszer teljesen elönti a tenger, így csak bizonyos időpontokban járható, és akkor sem árt rajta sietni.

Leh-Manali Highway


Az indiai Leh-Manali Highway egy magashegyi autópálya, mely körülbelül 4 és 5 kilométerrel a tengerszint felett található. Az út rendkívül keskeny, ám ez nem akadályozza meg a helyieket, hogy ennek ellenére száguldozzanak. A figyelmetlenség és a kiszámíthatatlan útviszonyok évente több ember halálát okozzák ezen az útszakaszon.

A Tianmen-hegység útja

A kínai Tianmen-hegység tetejére vezető út mintegy 11 km hosszú, és az egyik legkanyargósabb út a világon. A kanyarok közti távolság átlagosan kevesebb, mint 200 méter, ezért a sofőröknek különösen óvatosan kell vezetniük, míg a 99 éles kanyar segítségével felkapaszkodnak a hegy tetejére, ahol egyébként egy Buddhista templom és több turisztikai látványosság is található.

A Salar de Uyuni útja


A Salar de Uyuni a világ legnagyobb kiterjedésű és egyben legmagasabban fekvő felszíni sómezeje, ezt szeli ketté a róla elnevezett autópálya. Szabad szemmel gyakorlatilag lehetetlen tájékozódni, hiszen bármerre is nézünk, ugyanaz a látvány fogad bennünket: semmi.
Ezt csak tovább nehezíti, hogy a 10 582 km² (majdnem 18 Balatonnyi) méretű mező nagy részén térerő sem fogható, így aki itt balesetet szenved, vagy eltéved, az bizony elképesztő veszélynek van kitéve. Hab a tortán továbbá, hogy az éjszakai hőmérséklet gyakran -30°C alá is süllyedhet.

A Skippers-kanyon útja


Megszámlálhatatlan szikla, meredek leejtő, kiszámíthatatlan kanyarok, hirtelen szűkülő utak és függőhidak, melyeken olykor orkán erejű szél is átfújhat… – csak néhány, azok közül a veszélyek közül, melyek az új-zélandi Skippers-kanyont átszelő út során leselkednek ránk. Az Új-Zélandiak olyan veszélyesnek tartják ezt az útszakaszt, hogy a biztosítási cégek nem nyújtanak biztosítást azon a turisták számára, akik azért kölcsönöznek autót, mert erre van dolguk.

Dalton Highway


Az alaszkai Dalton Highway 666 kilométeréből összesen 175 kilométer van bitumennel burkolva, a maradék részt az autósoknak és kamionosoknak kavicsokon gurulva kell megtenniük. A 666 kilométer alatt egyébként összesen csak 3 település, 3 (!) benzinkút, illetve 1 egészségügyi intézmény található, éppen ezért a rendőrség külön ellenőrzi azokat a sofőröket, akiknek erre van dolguk, és ha úgy látják helyesnek, egyszerűen nem engedik őket tovább.

Tren a las Nubes


Az argentin Tren a las Nubes nevű vasútvonal nem véletlenül kapta a ,,Vonat a felhők felett” megnevezést, számos pontján ugyanis valóban olyan magasan halad a vasúti sín, hogy a rajta közlekedő vonatok a szó szoros értelmében keresztül mennek a felhőkön. A Tren a las Nubes vasút egyébként 21 alagúton, 42 hídon és viadukton, illetve megannyi életveszélyes szakadékon megy keresztül, ezért romantikusnak hangzó neve ellenére, az egyik legveszélyesebbnek titulált vasútvonal a világon

Forrás